Når jeg tegner portretter holder jeg meg til papir med litt tykkelse, 200 g eller mer, og en anelse grovt. En ting for å unngå brist i arket, men også pga. tegneresultatet. Er det veldig tynt, er de gjerne glatte, og sverter har lettere for og "lime" seg fast, som igjen kan gi ujevne overganger.

Mitt tips til deg hvis slike problemer skulle oppstå er å benytte deg av knertgummi. Knar man den godt, og sørger for at gammelt bly ikke ligger utenpå, vil den fungere nærmest som klister og kan være til stor hjelp.

Knertgummi er også kjekt å ha som et tegneredskap, f.eks. lage hvite streker i håret for å få glansen frem. Deretter evt. dempe den ned med noen tynne blyantstreker hvis du syntes at den ble for voldsom, eller bare for å få mer variasjon.

Jeg bruker mye skyggelegging i mine portretter og tegninger, og det er da fint å ha blyanter i alle hardhetsgrader, (her kan det lett oppstå løst bly ifra de myke blyantene, og en liten kost er kjekt å ha), også spissheten i blyanten avgjør effekten.

Tilbake...

Jannikes design- og kunsthistorie

Jeg startet min karriere da jeg var 9 år gammel og tegnet mitt første portrett. Det var en ganske enkel strektegning gjort med mørkebrun tusj på et lyse- brunt linjeark. Det viste seg etterpå at alle kunne se at det var min far, og da var det gjort..

Som 17-åring tjente jeg mine første kroner på tegning. Jeg satt på lørdagene og tegnet portretter inne på et kjøpesenter, (Veita), hjemme i Tromsø. Jeg tegnet på direkten, og tok imot bestillinger der de leverte meg passbilder e.l.. Mange brukte det som gave til familie og bekjente, og jeg fikk nok å gjøre.

Jeg gjentok et slikt år da jeg var 22 år gammel, på det samme kjøpe- senteret, og også denne gangen fikk jeg nok å gjøre. I denne perioden ble jeg også bedt om å sitte som portrett- tegner på et sommermarked ved Prostneset i Tromsø. Markedet gikk over tre dager, og jeg hadde her også nok å gjøre.

I 1997 begynte jeg å jobbe på et rammeverksted, der eieren holdt malekurs. Han ba meg om å holde tegnekurs, og det gjorde jeg. Jeg benyttet meg av bøker for å finne de forskjellige reglene innenfor tegning, og jeg fikk samtidig bekreftet at mine “regler” stemte.

Over flere år har jeg tatt et og annet oppdrag innen design/tegning, for div. firma og privat, og idag er det en stor del av mitt levebrød.